Questioning the Author

Eller QtA som den kallas är en strategi som man använder under tiden man läser en text.

Jag kom först i kontakt med den i artikeln  ”Arbete med ämnesspecifika begrepp” som ingår i läslyftsmodulen ”Att läsa och skriva texter av vetenskaplig karaktär” skriven av Suzanne Parmenius Swärd.

Syftet med denna strategi är att ”minska avståndet mellan den auktoritärt informerande texten och läsaren”. Det första steget i denna lässtrategi är att påminna sig om att texten faktiskt har en författare. Nästa steg är att ta reda på vem/vilka textens författare är. Därpå kan man börja ställa frågor till denna författare utifrån texten man läser. Parmenius Svärd föreslår följande frågor:

  1. Vad vill du säga?
  2. Vad menar du när du säger …?
  3. Vilket är det viktigaste du vill säga i detta kapitel?
  4. Vem  är du som kan påstå detta och var får du din information ifrån?

 

Referenser
Parmenius Swärd, Susanne (2016). ”Arbete med ämnesspecifika begrepp”. Läs- & skrivportalen. Skolverket.