Del 2. Skrivhandlingar i vetenskapliga texter

av Suzanne Permenius Swärd

Om man kan upptäcka de språkliga mönster som kännetecknar en vetenskaplig text underlättar det skrivande. Vilka skrivhandlingar ligger bakom en vetenskaplig text? Med skrivhandling avses det sätt på vilket den skrivande ”hanterar texten språkligt” (s.1).

Artikeln presenterar ett flertal skrivhandlingar som förekommer i vetenskaplig text.

  1. Berätta och redogöra
  2. Återberätta och referera
  3. Presentera och beskriva
  4. Argumentera, ta ställning, resonera, diskutera, problematisera
  5. Utreda, analysera, förklara
  6. Informera

Avslutingsvis föreslår artikeln hur man i skolan ska kunna träna dessa olika skrivhandlingar.

Lästips: Min sammanfattning av artikeln ”Skrivkompetens i styrdokument och undervisning” av Varga och Randahl, 2015. De utvecklar begreppet textaktivitet och gör det mer tydligt än begreppet skrivhandling i denna artikel. Jag uppfattar att de har samma innebörd. Gå till min sammanfattning!

En jämförelse mellan begreppen textaktivitet och skrivhandlingar

Textaktivitet Skrivhandlingar
1. Berättelse Berätta, redogöra
2. Återberättelse Återberätta, referera, redogöra, presentera
3. Beskrivning Redogöra, presentera, beskriva
4. Förklaring Utreda, analysera, förklara, resonera, diskutera, problematisera
5. Ställningstagande Argumentera, ta ställning, resonera, diskutera, problematisera
6. Instruktion

Detta är alltså min egen jämförelse och hur jag uppfattar begreppen. Jag tycker att begreppet textaktivitet renodlar och når den grundläggande nivån, den enkla nivån. Flera av skrivhandlingarna i tabellen ovan rymmer i sig flera textaktiviteter. Presentation är ett exempel på det, vilken kan innebära att man både återberättar ett förlopp och beskriver tillvägagångssätt.

Jag menar därmed att begreppet textaktivitet är mer användbart när man ska fostra in elever i ett vetenskapligt skrivande. De sex typerna av textaktiviteter kan man sedan använda för att analysera de olika skrivhandlingarna. Begrepp skrivhandling blir annars delvis otydligt.