Läsa och skriva vetenskapligt

Gå direkt till modulen.

Del 1. Vetenskaplighet och vetenskaplig text
Vetenskaplighet tar lång tid att utveckla. Inte förrän halvvägs in i en lång utbildning på högskolan börjar man läsa avhandlingar och vetenskapliga artiklar. Så resan mot vetenskaplighet kan endast påbörjas under gymnasietiden.  Läs mer

Del 2. Skrivhandlingar i vetenskapliga texter
Att skriva vetenskapligt kräver mycket skrivkunnighet eftersom den skrivande ska kunna bemästra flera olika typer av skrivhandlingar. Läs mer

Del 3. Strategier för vetenskapligt förhållningssätt
En central del i vetenskapligt skrivande är att tydligt ange syftet samt ställa forskningsfrågor utifrån syfte. Förmåga att ställa frågor kan utvecklas redan tidigt i skolan på olika sätt. Läs mer

Del 4. Arbete med ämnesspecifika begrepp
I texten berörs hur viktigt de är att  elever får en systematisk undervisning med begrepp, samt om hur begrepp lärs in. Vidare behöver eleverna delta i en undervisning där de får utveckla skrivande av förklaringar. Till sist berörs en lässtrategi som med fördel kan användas i läsning av ”täta” texter, som behöver ”packas upp”, nämligen ”Fråga författaren”. Läs mer

Del 5. Källanvändning och metod
Lättläst, praktiskt och rätt kortfattat. Läs mer...

Del 6. Bearbeta och presentera – analys och resultat
Ännu en lättläst och praktiskt och inspirerande text. Läs mer

Del 7. Textarbete i seminarier
Seminarieformen utvecklar många kunskaper hos elever som kanske inte utvecklas i andra former. Eleverna behöver skolas in i seminarieformen. Läs mer

Del 8. Att läsa och skriva vetenskaplig text – gymnasiearbetet
Den sista artikeln i modulen är en sammanfattning av de övriga samt förslår hur man kan arbeta med grupphandledning under så 3 kopplat till gymnasiearbetet. Läs mer