Del 1. Vetenskaplighet och vetenskapliga texter

av  Suzanne Parmenius Swärd

Lättillgänglig artikel, relativt praktisk med få referenser.

De högskoleförberedande programmen ska enligt examensmålen utveckla vetenskaplig medvetenhet. Denna utvecklas kanske främst och visar sig i ett godkänt gymnasierarbete. Men en grund behöver läggas från början av gymnasietiden genom gemensamt arbete med lämpliga vetenskapliga texter som läraren väljer. Det tar lång tid på universitet att utveckla vetenskaplighet. Först den tredje terminen i många program börjar man läsa avhandlingar och skriva mer strikt vetenskapligt. Så på gymnasiet kan man endast komma en bit på den vetenskapliga skolningen väg.

Det är väldigt svårt för elever att själva finna lämpliga vetenskapliga texter, särskilt i början. Därför är det lärarens uppgift att hitta lämpliga sådana, t ex i populariserade vetenskapsmagasin, typ Forskning och framsteg.

En vetenskapliga text utreder, problematiserar begrepp och teorier, analyserar, redovisar ett resultat som diskuteras. Den ska kännetecknas av validitet (att den faktiskt tagit reda på det som avsågs) och reliabilitet (god kvalité). Den redovisar nogsamt tillvägagångssätt, alltså metod. Texten avkrävs systematik, tydlighet, genomskinlighet, sammanhang, kunskap och sanning.

Att kunna ta del av och själv skriva vetenskapligt kallas för scientific literacy.