Prestlyftet

Diverse tankar
Vi måste tillsammans sätta upp ett mål som vi vill uppnå, gärna kopplat till elevernas lärande och gärna kopplat till Lgr 11/Skollagen.

Vilka  övriga utvecklingsuppdrag är ni involverade i . Kan vi koppla ihop Prestlyftet med dem?

Tänkbara teman:

  • formativ bedömning, kamratbedömning, självbedömning
  • Starka och svaga sidor i min undervisningspraktik – och utveckling av båda
  • Sambedömning
  • Utveckling av portfolio för att synliggöra elevernas lärande, vilket kan kopplas till kamrat- och självbedömning
  • Digitalisering i prestämnen
  • Kreativitet. Vad är det och hur kan de främjas? (Calles specialområde) Calles blogg.

Samtalsunderlag
Jag vill att vi ska samtala oss fram till ett innehåll i vårens Prestlyft. Det finns flera sätt att organisera detta samtal.

  • Parintervjuer där ni intervjuar varandra och skriver ned svaren. Sedan presentation av er kollega i en grupp om fyra. Utifrån dessa presentationer kan ni hitta gemensamma intressen att fylla vårens Prestlyft med
  • Enskilt skrivande och sedan presentation. Men för hur många?

Skriv gärna digitalt. Jag vill att vi både delar det vi skrivit och sparar det så vi kan titta på det under terminens gång.

Frågor att intervjua varandra med/fundera över själv
Först två frågor för att kanske  lära känna varandra lite bättre.

  1. Om du var en krydda – vilken skulle du då vara? Motivera!
  2. Om du fick välja valfritt konstverk att få ha hemma (inne eller ute) – vilket skulle du då välja?
  3. Vilka är dina styrkor i undervisningen?
  4. Vilka är dina svagheter i undervisningen?
  5. Vilka behov ser du hos dina elever som du har svårt för att räcka till för?
  6. Finns det något/några av dessa behov som du med mer kunskap och förändrade arbetssätt skulle kunna möta på ett bättre sätt?
  7. Vad är du på gång att utveckla just nu?
  8. Vad vill du på längre sikt utveckla i din undervisning?
  9. Hur skulle ett arbete tillsammans med dina kollegor se denna termin med det schema du har. Auskultering. Filma lektioner för att träffas och diskutera. Planera lektioner tillsammans
  10. Vad skulle du vilja använda Prestlyftet till? 8 timmar finns avsatt för läsning och 16 träffar under våren. 90 min el. 45. Hur vill du använda denna tid?

Textidéer