Del 5. Källanvändning och metod

Av: Maritha Johansson

En vetenskaplig studie kan vara teoretisk eller empirisk. Elever avrådes från att göra teoretiska arbeten på gymnasiet eftersom ämnet för den samma är en teori som ska avhandlas på olika sätt, vilket är krävande.

Innan elever börjar skriva ett större arbete är det lämpligt att diskutera de tilltänkta källornas användbarhet. Och detta kan man börja med direkt när eleverna kommer till gymnasiet för att skola in dem i ett vetenskapligt tänkande runt källor.

En studie kan ta sin utgångspunkt i en teori som på något sätt används och prövas, vilket kallas för deduktion. En studie kan också arbete med en mängd data som leder fram  till att en teori formuleras, vilket kallas induktion.

Kvantitativ metod kan användas, men då inte för att få fram ny och säker kunskap, som kräver stora datamängder. Små datamängder kan inte generalsieras. Men däremot för att eleven ska få lära sig hantverket. Kvalitativa studier, som endast kräver ett fåtal informanter, är att föredra. Innan ett större arbete ska igång kan man prova både kvan och kval i klassen genom små miniundersökningar.Det kan vara intervjuer, enkäter, experiment, observationer.

All forskning bygger på tidigare forskning, vilket innebär att inläsning på vad som gjorts är helt grundläggande.Denna inläsning ska resultera i en forskningsöversikt. Ett par källor kan räcka på gymnasienivå, för att etablera denna rutin.

Granskning av källor bör ske under hela gymnasietiden. Och då är det inte bara beroenden och tendenser man ska titta på. man kan också titta på syften, metoder, forksningsfrågor, hur intervjuer lagts upp och tolkningar av resultat.

Distinktionen primär- och sekundärkälla är viktigt att tidigt bli medveten om. EN sekundärkälla befinner sig en bit ifrån och någon med ett raster, språkligt, kulturellt etc står emellan mig och primärkällan och i någon mån förändrar innehållet.

Källor ska från början redovisas mycket noggrant. Och eleverna ska lära sig att följa en given standard såsom APA eller Harvard. Själv föredrar jag APA emedan pedagogen vant mig vid detta system. Här vill jag fråga dig , kära läsare: Har ni på er skola kommit fram till vilken standard ni använder? För visst är det bäst att vänja elever vid en och samma standard på ett gymnasium. Och vi som jobbar på grundskolan – hur tidigt ska vi föra in en vetenskaplig standard?

referatskrivning kan övas i alla ämnen. Och steg två är att skriva texter där man blandar egna tankar med att referera till andra.

Vetenskaplighet handlar bland annat om noggrannhet och det kan man börja lära gymnasisterna från dag 1.

Till modulen finns en bra film om hur man  kan jobba med källor i biologi på ettan i gymnasiet. Se den! Till artikeln finns också diskussionsfrågor.