Del 4. Arbete med ämnesspecifika begrepp

av Suzanne Parmenius Swärd

Begreppsutredning och förklaring är två viktiga skrivhandlingar i vetenskapligt skrivande. Hur ser en effektiv begreppsundervisning ut? Elever behöver kunna förklara och utreda begrepp. För att de ska komma dit behöver de hjälp att förstå hur begrepp lärs. Detta kan endast ske om de undervisas systematiskt om detta och att begreppen används både i skrivande, samtalande och t ex vid laborationer. Begrepp används för att benämna och kategorisera; begrepp skiljer sig från det vardagliga språket genom att de är väl definierade inom ett språkspel/ämnesdiskurs.

När utredande texter ska skrivas, t ex förklaringar behöver eleven bli medveten om det som ska beskrivas t ex har ett kausalt eller kronlogiskt förlopp. Kausalitet kräver begrepp som eftersom, därför, följaktligen. Kronlogiska förlopp kräver ord som först, sedan, då, när etc.

Ofta försvinner aktörerna bort i utredande text och i naturvetenskap skrivs texten ofta i passivum.

Naturvetenskap arbetar med att beskriva faktiska processen. Samhällsvetenskap arbetar i sin tur med tänkbara förklaringar.

Förslag på sätt att träna att skriva förklaringar

  1. Skrivning utifrån bilder som hör till ämnet.
    Samtala först om bilden. Skriv sedan en text om bilden.
  2. Muntligt återberättande av läst text.
  3. Skriftligt återberättande. Utan referenser, med referenser, med en avslutande kort sammanfattning.
  4. Eleverna får möta en undervisning där läraren återkommande definierar de begrepp som används i undervisningen.
  5. Eleverna får lyssna till en lärare som återkommande refererar artiklar m.m på ett föredömligt sätt, alltså med referenser och en avslutande sammanfattning.

Metoden Questioning the Author (QtA)
Lärobokstexter och andra texter är ofta abstrakta och svårtillgängliga. Ett sätt att komma närmare texten är att föreställa sig att man har författaren på plats och då passar på att ställa frågor till hen:

  • Vad vill du säga med den här texten?
  • Vad menar du med …?
  • Vad tycker du är viktigast i det här kapitlet?
  • Vem är du egentligen som kan påstå detta?
  • Vilken fakta grundar du dina påståenden på?

Läs mer om QtA.