Del 8. Att främja elevers lärande – språkutvecklande SO-undervisning

av Maaike Hajer

Artikeln blickar tillbaka över modulens innehåll och sammanfattar några av dess huvudtankar. En språkinriktad undervisning innehåller tre delar: nytt innehåll kontextualiseras, planering för aktiv språkanvändning och språklig stöttning för att möjliggöra en övergång från vardagsspråk till ämnesspråk.

Cirkelmodellen

  1. Bygga upp kunskap om området.
  2. Studera hur ämnesspråket används.
    Här är alltså fokus på den språkliga sidan av innehållet, hur språket används. Det innebär att metaspråkliga samtal kommer att föras.
  3. Skapa en gemensam produkt.
  4. Skriva en individuell text.

Delens film
Hajer samt några av modulens medverkande lärare kommenterar värdet av att arbeta språkutvecklande.  För mig som tycker om skriven text tillförde inte denna film något. Kanske om jag skulle begrunda den mer metodiskt att den skulle ge något. Se filmen.

Referenser
Hajer, Maaike (2015). Att främja elevers lärande – språkutvecklande SO-undervisning. Solverket. Läs som pdf.